Sunday, October 28, 2018

Jurnal Refleksi (Wei Hang)

Ng Wei Hang 0331754

Jurnal Refleksi

Bahasa MElayu adalah bahasa rasmi Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kita mempunyai tanggungjawab untuk mempelajari bahasa MElayu untuk berkomunikasi danmemahami budaya melayu. Ini adalah semester keempat saya di Taylor's, dan saya mendapat mata pelajaran Bahasa Melayu hanya semester ini.

Pelajaran Bahasa Melayu dalam semester ini telah memberi banyak manfaat kepada saya. Sebelum permulaan sekolah, saya selalu berfikir bahawa kelas Melayu sangat membosankan dan tidak setia, kerana teks Melayu saya tidak begitu baik. Bahasa yang digunakan di sekolah menengah saya adalah bahasa Cina, dan hampir tidak ada peluang untuk menggunakan bahasa Melayu. Tetapi sejak saya pergi ke kelas Melayu pada hari pertama, saya benar-benar mengubah pendapat saya.

Kelas ini sangat menarik untuk saya, satu-satunya kelemahan adalah terlalu awal kelas ini. Kerana setiap minggu akan keluar hingga sangat lewat, jadi agak letih untuk mempunyai kelas yang begitu awal. Saya tidak suka membaca semua perkara dengan cara yang sama seperti kursus lain, sebaliknya, guru ini menggunakan cara yang lebih menarik, seperti menyanyi, memberi kami kertas untuk menjawab soalan. Kaedah mengajar ini sangat berkesan. Tidak akan membuat pelajar berasa membosankan.

Secara umum, saya berasa amat berbesar hati untuk dapat belajar bahasa Melayu dalam beberapa semester terakhir. Lagipun, hampir tidak ada peluang untuk belajar dan memperkuat pengetahuan bahasa.

No comments:

Post a Comment

Jurnal Refleksi (Wei Hang)

Ng Wei Hang 0331754 Jurnal Refleksi Bahasa MElayu adalah bahasa rasmi Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kita mempunyai tanggungjawab un...