Saturday, October 27, 2018

Gurindam (Hormat)

Image result for gambar kartun orang tua



Kita hanya bisa meminta maaf
Atas semua salah dan khilaf

Telah membuat orang tua bersedih

Dalan luka perasaan yang perih

Aku berjanji tidak lagi akan

Membuatmu ayah ibu kesulitan

Kau beri maaf ataupun tidak

Tapi kumohon tidak kau tolak

Segala salah terlah kuakui

Untuk tidak kuulangi lagi


Tema: Peringatan untuk menghormati orang tua.

Maksud:

Rangkap 1
Kami hamya boleh meminta maaf atas semua kesilapan.

Rangkap 2
Apa yang membuatkan orang tua sedih.

Rangkap 3
Berjanji tidak akan lagi masalah kepada ibu bapa.

Rangkap 4
Saya minta maaf, saya harap anda tidak akan menolak permintaan maaf saya.

Rangkap 5
Semuanya yang salah, saya tidak akan melakukannya lagi.

Nilai:
Nilai menghormati orang tua.

Pengajaran:
Kita mesti sentiasa menghormati dan mencintai orang tua.

Sumber: https://pantunmun.blogspot.com/2018/04/contoh-gurindam-tentang-hormat-orang-tua.html [Accessed 28 October 2018].

Disediakan oleh: Wei Hang

No comments:

Post a Comment

Jurnal Refleksi (Wei Hang)

Ng Wei Hang 0331754 Jurnal Refleksi Bahasa MElayu adalah bahasa rasmi Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kita mempunyai tanggungjawab un...