Saturday, October 27, 2018

Jurnal Refleksi (Xaviour)

Xaviour Earnester Lim Lee Jien 0326864

Jurnal Refleksi 

        Bahasa Kebangsaan merupakan sebuah Bahasa yang melambangkan identiti kebangsaan sesuatu bangsa atau negara secara unik. Sebagai seorang rakyat Malaysia, Bahasa Malaysia merupakan satu Bahasa yang mesti belajar dan faham. Dalam semester ini, saya telah mengambil subjek Bahasa Kebangsaan. 

  Dalam subjek ini, saya dapat mengekalkan asas Bahasa Malaysia saya. Ia juga mempunyai beberapa aktiviti yang menarik seperti pensyarah memohon kami menyeneraikan maksud lirik lagu, perdebatan dengan mengguna Bahasa Malaysia, dan juga memberi tugasan melalui dalam talian. Melalui cara pengajaran yang istimewa dan berbeza dengan subjek lain, saya dapat belajar Bahasa Malaysia dengan berkesan.

        Dalam subjek ini, pensyarah juga memberi tugasan kepada setiap kumpulan, iaitu mencari puisi-puisi tradisional. Melalui tugasan ini, kami dapat memahami budaya Melayu, menguatkan ilmu saya terhadap Bahasa Malaysia. Kumpulan tugasan ini juga memanfaatkan saya dengan kepentingan bekerjasama. 

        Saya amat berbangga akan belajar semula Bahasa Kebangsaan kerana saya menyangka sekolah menengah merupakan tempat yang terakhir saya belajar Bahasa Malaysia. Saya ingin mengucapkan ribuan kasih kepada pensyarah saya di Taylors. 


No comments:

Post a Comment

Jurnal Refleksi (Wei Hang)

Ng Wei Hang 0331754 Jurnal Refleksi Bahasa MElayu adalah bahasa rasmi Malaysia. Sebagai rakyat Malaysia, kita mempunyai tanggungjawab un...